V roce 2002 se Volkswagen pokusil vstoupit do vod luxusních značek BMW nebo Mercedes-Benz a prorazit s novým modelem, který by zavedeným značkám konkuroval. Tehdejší šéf automobilky Ferdinand Piëch toužil právě po luxusním modelu a výsledkem práce techniků byl sedan nesoucí název Phaeton. Jednalo se o auto pro manažery a bohatou klientelu. Výroba byla ukončena v roce 2016 bez nástupce. V letošním roce je to tudíž 20 let od uvedení na trh. Při této příležitosti automobilka ukázala, jak měl vypadat nástupce.
Phaeton 2016
Podle fotografií se jednalo o hotové auto, které by mohlo rovnou směřovat do výroby. Podle vyjádření automobilky byly vzhled proporce vybrány z několika různých konceptů. Základem, na němž vůz měl stát, byla modulární platforma MLB, určený pro celou řadu luxusních automobilů napříč celým koncernem Volkswagen.
V interiéru vidíme opět přemíru luxusu, bílou kůži všude kam se podíváme, virtuální kokpit, dřevěný dekor nebo displej infotainmentu nasměrovaný na řidiče. Alespoň ten byl nakonec využit v nové generaci Touaregu v roce 2018. Z vyjádření automobilky je jasné, že velké a „nenažrané“ spalovací motory již nebyly v dané době žádoucí, proto byl celý projekt poslán k ledu. V té době se začínala rozšiřovat elektromobilita, tudíž dostala přednost před vývojem velkých spalovacích motorů.
Pohled do historie
Jak jsme již zmínili, prodej pět metrů dlouhé limuzíny započal v průběhu roku 2002. Zpočátku se pod kapotou mohly ukrývat dva atmosférické benzínové motory nebo jeden vznětový agregát. Základ tvořila benzínová V6 o objemu 3,2l a výkonem 177 kW (241 koní). Vrchol zážehových variant tvořil W12 o objemu šest litrů a výkonem 309 kW (420 koní). Síla u tohoto agregátu byla přenášena na všechny čtyři kola. Vznětová jednotka V10 přeplňovaná dvěma turbodmychadly generovala z objemu pěti litrů výkon 230 kW (313 koní).
Postupně přibývaly další pohonné jednotky. Hned o rok později se objevil V8 s objemem 4,2 litrů. Další rok přinesl slabší 3,0 V6 TDI. Postupným vyřazováním z nabídky zmizely pohonné jednotky V10 TDI a W12. Ohledně změn ještě zmiňme, že v roce 2007 přišel první facelift a s ním nové technologie v nabídce značky. A rok 2010 znamenal další zásadnější facelift, primárně přídě a zádi. V roce 2016 pak odchází Phaeton z nabídky a vyklízí pole pro nastupující období elektromobility.